News, اخبار اکران هاشور

اکران آنلاین مستند زمستان است، به زودی از هاشور

زمستان است

فیلم مستند زمستان است اثر مهرداد زاهدیان به زودی در هاشور اکران خواهد شد، خلاصه ای از این فیلم به شرح زیر می باشد: 

حکایت تجدد خواهی در ایران کمابیش مشابه سرگذشت خیابان لاله­زار تهران است. این خیابان یکی از شاخص­­ترین نمونه­ها در دنیا است که به­عنوان نمادی از میل به تجدد طلبی، قابل ‌مطالعه است. لاله­ زار صرف ­نظر از نقش مؤثر در خلق خاطره شهری، مثالی منحصر­به­فرد از نمایش مراحل شکل­گیری، اوج یابی و تهی شدن از هویت در شهر است.

این خیابان محلی برای تجربه­­ی فضای مدرن و غربی در دل تهران بود؛ همچنان‌ که کانونی بود برای تجمع روشنفکران، دفاتر روزنامه­ها، تئاترهایی که به مضامین ادبی، فلسفی، سیاسی توجه می­کردند و سینماهایی که آخرین تولیدات سینمایی را به نمایش در می­آوردند؛ در واقع مجموعه­ای از عناصر مختلف که این خیابان را به گذرگاهی فرهنگی مبدل می‌کرد.

با وقوع کودتای سال ۱۳۳۲ و افزایش جمعیت پایتخت، لاله­زار آرام آرام هویتی تازه به خود دید. با کوچ کردن فروشگاه­های عرضه کننده­ی کالاهای لوکس غربی به خیابان‌های بالادست و با پراکنده شدن روشنفکران از لاله­زار، گروهی کم‌سواد و مبتذل، عرصه­ی فعالیت را به دست گرفتند. هویت پیشین محو شد و ابتذالی بازاری به­جای آن نشست. امروز لاله­زار در انبوهی از بنگاه­های اقتصادی و بی‌هویتی محض گم‌ شده است؛ همان سرنوشتی که کمابیش مشابه آن برای نیات و اهداف تجددخواهی رقم خورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *