هاشور نیوز

نگاهی به فیلم‌های هفته فیلم ایتالیا از «مارتین ایدن» و «مادرم» تا «جاده نفت» برتولوچی

مارتین ایدن

هنروتجربه: در هفته فیلم ایتالیا که به همت موسسه هنروتجربه سینمای ایرانیان و سفارت جمهوری ایتالیا در ایران از ۱۱ تا ۱۵ آذرماه ۹۹ (۱ تا ۵ دسامبر ۲۰۲۰) به صورت آنلاین و رایگان برگزار می‌شود، پنج فیلم از سینمای ایتالیا به نمایش درمی‌آید. در گزارش پیش روبه کوتاه به معرفی فیلم‌های این هفته فیلم می‌پردازیم.

«جاده نفت»:تنها مستند بلند برتولوچی
«جاده نفت» تنها فیلم مستند بلندی است که توسط برناردو برتولوچی در سال ۱۹۶۵ میلادی ساخته شده و بخش‌های مهمی از آن در ایران تصویربرداری شده است. این مستند به درخواست شرکت ملی نفت ایتالیا تهیه شده و داستان طلای سیاه، از کشف و استخراج تا ورود به بازار مصرفی است. قسمت اول این فیلم با نام «منشا»، با موضوع استخراج نفت در حوزه‌های نفتی جنوب ایران فیلم‌برداری شد. بخش دوم به جریان انتقال نفت خام از خلیج فارس تا بندر جنوا در شمال ایتالیا اختصاص دارد و بخش سوم روند تصفیه نفت و استفاده از آن برای چرخاندن صنایع اروپای غربی را به تصویر می‌کشد. برتولوچی که از او به عنوان یکی از استادان بزرگ سینمای معاصر یاد می‌شود، در ساخت این فیلم از ابراهیم گلستان کمک گرفته است.

«لازاروی خوشحال»: سفر قدیس ساده‌دل
«لازاروی خوشحال»، سومین اثر سینمایی از آلیچه رورو اکر کارگردان جوان ایتالیایی محصول سال ۲۰۱۸ است. این فیلم داستان آشنایی لازارو پسر کشاورزی که او را ساده لوح می خوانند با پسری نجیب زاده است و تم اصلی داستان بر محور اختلاف طبقاتی است. این فیلم در عین داشتن داستان روایی گیرا، تمهیدات جذاب بصری هم دارد. «لازاروی خوشحال» تا کنون ۱۶ بار برنده جوایز مختلف  و ۴۵ بار نامزد جایزه در جشنواره‌هایی نظیر جشنواره کن، جشنواره شیکاگو، جشنواره فیلم اروپایی، جشنواره مستقل اسپیریت، گلدن گلاب، جشنواره فیلم ایتالیا لندن و جشنواره فیلم مونیخ شده است.

«جایی که سایه‌ها فرو می‌افتند»:داستان یک پرستار
«جایی که سایه‌ها فرو می‌افتند» محصول سال ۲۰۱۷ فیلمی است که در ۱۰۰ دقیقه داستان یک پرستار و دستیارش را به تصویر می‌کشد.داستان این فیلم درباره پرستاری به نام آنا و دستیارش، هانس است که در خانه سالمندانی کار می کنند که زمانی یتیم خانه‌ای بوده که در آن زندانی بوده‌اند و به نظر می‌رسد که هنوز هم در زمان و مکان گیر کرده‌اند. این فیلم سه بار نامزد جایزه در جشنواره‌هایی مانند استکهلم و ونیز شده است.

«مارتین ایدن»:یک داستان عاشقانه
«مارتین ایدن» فیلمی  در ژانر ماجراجویی به کارگردانی پیترو مارچلو است که در سال ۲۰۱۹ به نمایش درآمد. این فیلم براساس رمانی با همین نام اثر جک لندن ساخته شده است. فیلم به زندگی ملوانی فقیر به نام مارتین ایدن می‌پردازد که با عزمی جزم و اراده‌ای پولادین، رویای داشتن تحصیلات و شهرت ادبی را در سر می‌پروراند. پس از آن که مردی جوان به نام آرتورو را از کتک خوردن نجات می‌دهد، به خانه او دعوت می‌شود و در آنجا با خواهرش النا ملاقات می‌کند. در ادامه، مارتین به النا علاقمند می‌شود.  این فیلم برنده بهترین بازیگر نقش مرد(لوکا مارینلی) در جشنواره ونیز و برنده جشنواره بین المللی تورنتو شده است. همچنین این فیلم در سه جشنواره دیگر هم نامزد شده است. این فیلم برای اولین بار در جشنواره ونیز اکران شد.

«مادرم»:طوفان عاطفی
این فیلم محصول سال ۲۰۱۵ به کارگردانی نانی مورتی است.داستان فیلم، حول زندگی مارگاریتا که یک کارگردان است، می‌گذرد. مادر او در بیمارستان است و فیلم‌برداری فیلمش، با حضور یک بازیگر آمریکایی کله‌شق، خوب پیش نمی‌رود. رابطه‌اش با دنیای پیرامونش بد است و او میان جاه طلبی کاری و سختی پذیرش مرگ مادر، سعی می‌کند خود را از یک طوفان عاطفی برهاند.فیلم «مادرم»، حال‌وهوای یک فیلم زندگی نامه‌ای را دارد. نانی مورتی، یک زن را برای نقش اصلی انتخاب کرده و خودش در نقش برادرِ او ظاهر می‌شود  و به این ترتیب تردیدها و کابوس‌های خود را با ما در میان می‌گذارد . «مادرم» فیلمی است غمگین که بارقه‌هایی از شوخی و رستگاری هم در آن به چشم می‌خورد. این فیلم ۱۲ برنده و ۲۴ نامزدی در جشنواره‌هایی مانند جشنواره فیلم کن، شیکاگو، سزار، جوایز فیلم اروپایی، گلدن گلوب و… را کسب کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *