News, اخبار اکران هاشور, هاشور نیوز

شریف‌راد: ایده‌ام این بود که بدون استفاده از تصویر، حرف‌های «کیارستمی» روی فیلم‌های وی قرار گیرد.

شریف‌راد: ایده‌ام این بود که بدون استفاده از تصویر، حرف‌های «کیارستمی» روی فیلم‌های وی قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی سینماتجربی، این فیلمساز در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، پیرامون فراهم شدن امکان تماشای سه مستندش روی وب‌سایت هاشور اظهار کرد: «خانۀ دوست کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون» سه فیلم مهم سینمای عباس کیارستمی هستند و همواره دوست داشتم علاقمندان به این کارگردان، این امکان را داشته باشند که درباره این آثار اطلاعات بیشتری بدست آورند. این بود که این مستندها را روی وب‌سایت هاشور عرضه کردم. 
وی افزود: با توجه به مخاطبان این مستندها که علاقمندان به سینمای عباس کیارستمی هستند و همزمان با شیوع بیماری کرونا که باعث خانه‌نشینی مردم شده، احساس کردم زمان مناسبی است که سه فیلم مستندم «یک گفتگو با عباس کیارستمی»، «نرسیده به درخت» و «آن سوی درختان زیتون» به صورت رایگان در اختیار علاقمندان قرار داده شوند و این امکان تا روز ۱۷ اردیبهشت‌ماه روی شبکه نمایش درخواستی هاشور فراهم شده است.
شریف‌راد در خصوص مستند «یک گفتگو با عباس کیارستمی» اظهار کرد: از سال ۸۱ شروع به کار درباره عباس کیارستمی کردم. با آقای کیارستمی مصاحبه‌ای درباره تمامی آثارشان انجام دادم و ایده‌ام این بود که بدون استفاده از تصویر، حرف‌هایشان روی تصاویر فیلم‌هایشان قرار گیرد.
وی ادامه داد: در واقع جنبه آموزشی مباحث مطرح شده از سوی این فیلمساز مورد توجه من بود و قصد داشتم فیلمی بسازم تا مخاطبان علاقمند به سینمای عباس کیارستمی بتوانند با صدای کارگردان روی تصاویر نسبت به روش فیلمسازی‌اش اشراف پیدا کنند. این ایده مورد استقبال آقای کیارستمی قرار گرفت و صداها روی فیلم‌های «خانه دوست کجاست»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیر درختان زیتون» قرار گرفت.
این مستندساز با اشاره به انتشار این مستند در پکیج MK2 گفت: این کمپانی فرانسوی قرار بود پکیجی از فیلم‌های عباس کیارستمی منتشر کند و برای هر فیلم، پشت‌صحنه یا ویدیویی که معرفی فیلم باشد در این باکس قرار دهد. بهمن کیارستمی تصاویر بسیار خوبی از پشت صحنه «زیر درختان زیتون» و «طعم گیلاس» گرفته بود و در حال ساخت فیلمی با عنوان «طرح» از پشت‌صحنه فیلم «طعم گیلاس» بود. من دوست داشتم پشت‌صحنه فیلم دیگر را کار کنم، و به پیشنهاد آقای کیارستمی و با اجازه از پسرشان، تهیه پشت‌صحنه فیلم «زیر درختان زیتون» با عنوان «آنسوی درختان زیتون»  بر عهده من گذاشته شد. البته تصاویری که بهمن در آن سن کم از پشت‌صحنه فیلم ثبت کرده بود، فوق‌العاده بودند و این موضوع در ساخت فیلم بسیار به من کمک کرد.
وی با اشاره به ادامه مصاحبه‌هایش با عباس کیارستمی در سال ۸۶ عنوان کرد: هرجایی که وی برای ساخت فیلم می‌رفت، من هم با ایشان همراه شده یا تنها به لوکیشن می‌رفتم و در این مدت با حدود ۴۰۰ نفر از افرادی که در پروژه‌های ایشان حضور داشتند مصاحبه کردم. در همین راستا سفری به رودبار داشتم و در این سفر به دنبال تک‌درخت فیلم‎های کیارستمی بودم و همان جا ایده ساخت «نرسیده به درخت» به ذهنم رسید. فیلمی درباره عباس کیارستمی و تک درخت معروف فیلم‌های «خانۀ دوست کجاست؟»، «زندگی و دیگر هیچ» و «زیردرختان زیتون» که به سه‌گانه‌ی «کوکر» شهرت دارد.
گفتنی است: مستندهای «یک گفتگو با عباس کیارستمی»، «نرسیده به درخت» و «آن سوی درختان زیتون» به کارگردانی حمیده شریف‌راد تا تاریخ ۱۷ اردیبهشت ۹۹ به صورت رایگان بر روی شبکه نمایش درخواستی هاشور به نشانی https://hashure.com در دسترس علاقمندان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *